dinsdag 22 mei 2012

De ‘Schijf van Misleiding’: pas op voor voeding!



Voedingsmiddelenfabrikanten proberen tegen elkaar op te boksen door hun voedingsmiddelen beter te laten lijken dan die van de concurrent. Dat betekent in veel gevallen dat voedingsmiddelen er voor de consument veel gezonder uitzien dan ze daadwerkelijk zijn.

De consumentenorganisatie Foodwatch heeft daarom een hulpmiddel bedacht, genaamd de ‘Schijf van Misleiding’. Hiermee kun je loze voedingsclaims, nietszeggende logo’s en andere vormen van misleiding doorzien. Hierbij de 5 punten…

1. Onzin-marketing

Als je wilt afvallen, dan probeer je verstandige keuzes te maken in de supermarkt. Voedingsmiddelenproducenten weten dit als geen ander en doen er alles aan om hun producten de ‘verstandig(st)e keuze’ te laten lijken. Ze:
•Geven beruchte ingrediënten een afwijkende naam in de ingrediëntenlijst…
•Plakken een logo op de verpakking waarop staat dat je “bewust” kiest (dus niet als een kip zonder kop?)…
•Voegen “supergezonde ingrediënten” toe (die geenszins opwegen tegen alle ongezonde bestanddelen)…
•Etc.

2. & 3. Gezondheidsclaims & overbodige ingrediënten

Er worden allerlei overbodige ingrediënten aan etenswaren en drankjes toegevoegd. Als de naam van het ingrediënt maar gezond genoeg in de oren klinkt… Om die reden worden er ook veel vage leuzen gebruikt zoals ‘unieke eigenschappen’, ‘wetenschappelijk bewezen’, ‘verbeterde receptuur’ en ‘bewuste keuze’. Ze zeggen echter helemaal niks!

4. Enorme winstmarges

Winstmarges worden opgeschroefd met behulp van aroma’s. Geen natuurlijke aardbeien, maar synthetisch ‘aardbeienaroma’. Vervolgens worden er allerlei goedkope, chemische hulpstoffen aan het product toegevoegd om het toch ‘lekker’ te maken. Tot slot krijgt het product een gelikte verpakking. Kortom: goedkope rommel in een mooi jasje waar enorme winstmarges op zitten.

5. Creatief omgaan met de regels

Wetten zijn er om opgerekt te worden, aldus de voedingsindustrie. Mag een product niet ‘gezond’ worden genoemd, dan noemen ze het ‘goed voor je lijf’…

Tot slot

Gezondheid en vitaliteit zijn hot! Ongezonde ingrediënten worden daarom koste wat kost verbloemd en gezonde ingrediënten worden met grote letters en afbeeldingen benadrukt. Kijk daarom altijd naar de onderlinge verhouding van de ingrediënten. Het bovenste in de ingrediëntenlijst zit er doorgaans het meeste in, het onderste het minste. Een product met 0% vet kan bijvoorbeeld héél suikerrijk zijn en andersom.