woensdag 4 december 2013

EGA. NEDERLAND

 
Vandaag kwam er een geweldig verhaal binnen van Elise, cursiste van EGA Nederland. Elise, heel erg bedankt dat je dit verhaal met ons wilt delen.

Hallo, ik ben Elise en ben sinds een week of zeven bezig met het voedingsprogramma van de EGA. De reden om hier mee te beginnen was omdat ik zo'n dertig kilo teveel woog. Het afvallen gaat goed, de ene week is er meer af dan de andere maar ik ben nu toch al ruim zeven kilo minder zwaar dan toen ik begon. Dit geeft een enorme kick om door te gaan en om uiteindelijk een gezond gewicht te bereiken. Maar...wat ik wil vooral wil vertellen is het volgende: al jaren had ik veel pijn in mijn gewrichten en kon niet of weinig bewegen, had veel pijnstillers en ontstekingsremmers nodig. Toen ik met dit programma begon veranderde er veel in mijn lichaam. Na ongeveer een week had ik totaal geen pijn meer in mijn gewrichten! Dit is geen sprookje en ik wordt er ook niet voor betaald om dit op te schrijven . Ik ben naa...r mijn huisarts gegaan om mijn bloed na te laten kijken, de ontstekingswaarden waren nog maar heel laag, zo laag dat het bijna normaal is. Over een paar weken laat ik opnieuw bloed prikken en zoals ik me nu voel zal het dan wel helemaal goed zijn. Het bewegen gaat weer goed: ik ben voorzichtig begonnen met wandelen en nu loop ik zomaar een uur. Dit is voor mij heel bijzonder, het is meer dan tien jaar geleden dat ik dit kon. Ook traplopen en fietsen gaat goed. De vraag hoe deze verandering heeft plaatsgevonden in mijn lijf verklaar ik, samen met mijn huisarts als volgt: in het EGA programma eet je alleen gezonde, pure voedingsmiddelen. Dus helemaal geen toegevoegde smaakversterkende middelen, nep suikers e.d. Dit heeft ervoor gezorgd dat mijn gewrichten niet meer ontstoken zijn! Er wordt gelukkig onderzoek gepleegd naar dit verschijnsel en in deze onderzoeken wordt dit ook wetenschappelijk bewezen, dat een oorzaak dus kan zijn dat je als het ware allergisch kunt worden van div. E-nummers en light producten! Na jarenlang bij allerlei artsen te zijn geweest, die mij niet konden helpen, ben ik er nu op deze manier achter gekomen. De afgelopen jaren ben ik vooral dik geworden door het vele gebruik van Prednison, Diclofenac, Ibuprofen en het niet kunnen bewegen. Wat een verandering.... Ik hoop natuurlijk helemaal van mijn overgewicht af te komen maar dit alleen al is voor mij pure winst. Ik kan weer bewegen en heb geen chronische pijn meer. Ik kan het voor iedereen zeker aanraden om het eens een paar weken te proberen. Je eet gewoon de "schijf van vijf", je bent geen kapitaal aan geld kwijt voor allerlei producten waar je zogenaamd slank van wordt en je krijgt goede begeleiding en de gezelligheid van de groep waarbij je je aansluit. Ik ga in ieder geval moedig door en hoop in de toekomst te kunnen schrijven dat ik geen zeven maar .. kilo ben afgevallen. Groetjes, Elise.