dinsdag 10 mei 2011

Ben jij eerlijk over je kledingmaat en gewicht?




Ik heb een haat-liefdeverhouding met kledingmaten. De ene keer ben ik dolenthousiast omdat ik op de een of andere magische manier maat 36 pas, de andere keer verlaat ik woedend een winkel omdat zelfs maat 42 niet goed zit. Voor de duidelijkheid: dit komt niet omdat ik enorm aan het jojo-en ben, maar simpelweg omdat kledingmaten overal verschillen. En dat weet ik ook best, maar ik vind het toch knap lastig om mijn kledingmaat los te laten. Hetzelfde geldt overigens voor mijn gewicht. Ik weet dat het cijfertje op de weegschaal zeker niet alles zegt, maar toch deel ik mijn exacte gewicht nou niet bepaald graag met anderen. Hoe zit dat bij jou?

Ben jij eerlijk over je kledingmaat en gewicht?
• Ja; cijfertjes doen me niets.
• Soms; afhankelijk van wie het vraagt.
• Nee; ik lieg altijd of wil het simpelweg niet zeggen.
• Anders, namelijk… (laat een reactie achter


Waarom liegen over je kledingmaat en gewicht?
Het heeft eigenlijk totaal geen nut om over je maat en/of gewicht te liegen. Of je nou zegt dat je 70 of 75 kilo weegt, je ziet er exact hetzelfde uit. Je gewicht vergelijken met dat van een ander heeft ook weinig zin, want je hebt waarschijnlijk een totaal andere lengte en lichaamsbouw. Er is wat mij betreft dus eigenlijk geen logische reden om geheimzinnig te doen over je (kleding)maten en gewicht.
Jezelf voor de gek houden
Het is tegenwoordig algemeen bekend dat maten overal anders zijn en dat maten bovendien steeds groter worden. Toch koop ik regelmatig kleding die eigenlijk niet echt goed past, simpelweg omdat ik geen maat groter wil kopen. Ik heb een bepaalde maat in mijn hoofd, en die maat moet ik nou eenmaal passen. Dat is natuurlijk behoorlijk dom, want door te kleine kleding te dragen zie je er eerder voller dan slanker uit. Ik deel mijn maat en gewicht dus liever niet met anderen, maar eigenlijk ook niet met mezelf.
Conclusie
Als logica zou heersen, dan zou niemand liegen over zijn/haar maat en gewicht. Dat heeft namelijk helemaal geen zin. Toch werkt het in de praktijk heel anders. Hoe denk jij dat dit komt? En heb jij moeite met eerlijk zijn over je maat en gewicht? Deel hieronder jouw hersenspinsels en ervaringen!