maandag 10 februari 2014

Geschreven door.....

Het is even een knop omzetten maar als je hem gevonden hebt dan………

Ik was vanmorgen al vroeg uit de veren en wetende dat ik vanavond en morgen geen tijd hebt o...m echt te koken, ben ik aan het vooruit plannen.

Heb gisteren al de spliterwten in de week gezet om nu de erwtensoep aan te kunnen zetten en even wat verse knolselderij en wortel en prei erbij. De soep staat al lekker te pruttelen voor morgen.

Dan gaan we naar een wedstrijd van de Shoeters kijken in Den Bosch en we moeten daar om 15.30 uur zijn en pas na 18.00 uur zijn we thuis, dus moet ik echt vooruit plannen wat ik moet eten.

Want anders wordt het geheid friet net als de rest van de familie en ik heb daar helemaal geen zin (ik moet bijna lachen, geen zin in friet….? Wie had dat gedacht uit mijn mond, ondenkbaar).

Vanmiddag moet Rob basketballen om 15.30 uur en zijn we rond 17.30 uur thuis, ook dan word het moeilijk als ik niet vooruit plan.

Ik sta mijn groenten te snijden en mijn gedachten gaan even terug in de tijd.

‘Altijd waren sowieso de weekenden het lastigst, geen zin om te koken en maar even iets makkelijks eten en dan heb ik in de avond ook weer sneller honger, dus worden dat de ongezonde snacks die ik lekker voor het weekend had ingeslagen’.

Nu twee jaar verder heb ik toch wel meerdere malen ontdekt dat als ik lekker wat gekookt had en mijn eetwijzer menu’s had gebruikt, ik geen behoefte heb om in de avond nog iets te pakken.

Ja lekker mijn yoghurt en fruit (die ik ook sowieso vergeet als ik aan de chips ga).

Regelmatig hoor ik; ….. moet ik nu gaan koken; en.. wat zijn die receptjes lastig; …. en jeetje wat ingewikkeld.

Geloof me het is juist gemakkelijk die receptjes en je leert weer gewoon koken want ik en velen van ons waren dat toch wel kwijt.

Vlug iets in elkaar flansen, het smaakt van geen kanten, mopperende kinderen en man daar wordt je niet vrolijk van maar…… sinds ik de EGA weer opgepakt heb, ben ik meteen veel lekkerder gaan koken en heb ik veel geleerd ook wat koken betreft.

Nu weet ik maar al te goed dat nieuwe cursisten hetzelfde denken als ik toen.

Een cursiste in Helmond gaf me laatst een compliment, ze zei sinds ik bij jou kom (en ik kook al 30 jaar voor mezelf) kook ik weer veel lekkerder, leuk hé?

Ik denk nu kan ik op mijn beurt de kennis weer doorgeven.

De kruidenzakjes zijn ook een waardevolle aanvulling en makkelijk en snel en zonder kunstmatige toevoegingen, erg lekker.

De erwtensoep begint al lekker te ruiken en wat voelt het fijn dat ik het dit weekend al lekker allemaal onder controle heb.

EGA Way Of Life.
 
Dit is allemaal zo herkenbaar.